4 sposoby na lepszą pracę układu limfatycznego

Prawidłowo funkcjonujący układ limfatyczny ma duże znaczenie dla ogólnej kondycji organizmu i warunkuje naturalne zdolności do walki z rakiem. Niestety, wiele osób nie ma dużej wiedzy dotyczącej jego budowy i roli, jaką odgrywa, a lekarze nie rozmawiają z pacjentami na ten temat.

Układ limfatyczny obejmuje szpik, migdałki, trzeci migdał, śledzionę, grasicę, węzły chłonne oraz naczynia limfatyczne. To niezależny system krążenia, działający we współpracy z układami krążenia i odpornościowym. Prawidłowo funkcjonujący układ limfatyczny zapobiega infekcjom, wirusom, a czasem… nowotworom. W naszym ciele znajduje się od 600 do 700 węzłów chłonnych w pachwinach, szyi, pachach, wokół serca, płuc oraz jelit. Do węzłów prowadzą naczynia limfatyczne, a najwięcej tkanki limfatycznej jest w obrębie jelit, gdzie znajdują się limfocyty.

W przeciwieństw do krążenia krwi, płyn limfatyczny płynie głównie w górę. Nie ma własnej pompy i bazuje przede wszystkim na ruchach układu mięśniowo-szkieletowego. To nasze poruszające się ciało staje się dla niego motorem napędowym i pompą. Istnieje szereg technik, które można zastosować, aby usprawnić funkcjonowanie układu limfatycznego. Te, które zostały przedstawione poniżej bez problemu można zastosować w zaciszu domowym.

1.       Ruch

Naczynia limfatyczne aktywują się podczas ruchów, dlatego systematyczny ruch pobudza przenoszenie płynu limfatycznego. Jak pokazują badania, codzienne ćwiczenia zmniejszają ryzyko nawrotu raka piersi, co wynika m.in. z wpływu pobudzanego układu limfatycznego. Istnieje prawdopodobieństwo, że tak samo wygląda to w przypadku innych nowotworów. Ruch wcale nie musi być intensywny. Może to być taniec, ogrodnictwo, praca fizyczna, domowe obowiązki wymagające poruszania się. Idąc dalej, zalecane są spacery i ćwiczenia, jak bieganie, jazda na rowerze, joga, pływanie, aerobik, skakanie w górę i w dół na trampolinie. Im więcej aktywności fizycznej, tym lepiej. Jednak ważniejsza od intensywności jest systematyczność.

2.       Głębokie oddychanie

Podobnie jak ważny jest ruch, dla układu limfatycznego znaczenie ma głębokie oddychanie. W 1979 roku doktor Jack Shields przeprowadził badanie, z którego wynika, że głębokie oddychanie sprawia, że płuca docierają do kanału klatki piersiowej. Dzięki głębokiemu oddychaniu limfa łatwiej się przemiesza i sprzyja wydalaniu toksyn z organizmu. Wystarczy głęboko wciągnąć powietrze przez nos, wstrzymać oddech i wydychać je ustami. Z czasem przerwy między wdechami i wydechami będą dłuższe. Dzięki temu ćwiczeniu aktywuje się system limfatyczny, wystarczy wykonywać je trzy razy dziennie w pozycji siedzącej lub leżącej.

3.       Skakanie i odbijanie się

Jest to jednoznaczne ze skokami górę i w dół na mini-trampolinie. Płyn limfatyczny przepływa w pionie, a lekarze są zgodni, co do tego, że ćwiczenia ruchów pionowych, jak właśnie odbijanie się, są skuteczniejsze niż ćwiczenia wykonywane w poziomie, np. chodzenie albo jazda na rowerze. Ćwiczenia pionowe swoją skuteczność zawdzięczają temu, że ciągłe skurcze i późniejsze rozluźnienie mięśni, a także naciskanie i uwalnianie tkanki łącznej, sprawiają, że płyn limfatyczny jest lepiej pompowany.

Wśród najważniejszych korzyści odbijania się wymieniane jest:

- aktywowanie naczyń limfatycznych,

- mały nacisk na kości i stawy i wzmacnianie wszystkich tkanek ciała,

- ułatwianie detoksykacji organizmu,

- przekształcenie ruchu mechanicznego w energię elektryczną, która sprzyja poprawie fal myślowych oraz wzmacnianiu układu endokrynologicznego. Ćwiczenia można zacząć od kilku minut dziennie, i stopniowo zwiększać ich długość.

4. Szczotkowanie skóry na sucho albo pobudzanie

Suche szczotkowanie skóry sprzyja uwalnianiu toksyn i pobudzaniu układu limfatycznego. Peeling na sucho najlepiej zrobić przed porannym prysznicem, ponieważ to właśnie podczas snu uwalniane i gromadzone są toksyny. Zabieg rozpoczyna się od masażu podeszwy stóp i przesuwa się ku sercu. Całość nie potrwa dłużej niż 5-10 minut. Aby uzyskać dobre rezultaty, powinno się to wykonywać przynajmniej 3 razy w tygodniu. Używana szczoteczka powinna być naturalna, a nie nylonowa i syntetyczna.

Tych kilka powyższych punktów w połączeniu ze zdrowym odżywianiem i piciem odpowiedniej ilości płynów sprawi, że układ limfatyczny będzie w lepszej kondycji, a to przełoży się na lepsze zdrowie i odporność.

Źródło: https://thetruthaboutcancer.com/healthy-lymphatic-system/

  • w górę
    100%
  • down
    0%