Udostępnij

Dogmatem współczesnych neuronauk jest przekonanie o związku między procesami poznawczymi a anatomiczną organizacją mózgu. W nurt badań dotyczących tego zagadnienia wpisują się prace naukowców z Uniwersytetu Zielonogróskiego. Dr Henryk Pędziwiatr z Instytutu Pedagogiki i Psychologii UZ przeprowadził badania dotyczące wpływu terapii masażem na wybrane aspekty sprawności poznawczej…

Dogmatem współczesnych neuronauk jest przekonanie o związku między procesami poznawczymi a anatomiczną organizacją mózgu. W nurt badań dotyczących tego zagadnienia wpisują się prace naukowców z Uniwersytetu Zielonogróskiego. Dr Henryk Pędziwiatr z Instytutu Pedagogiki i Psychologii UZ przeprowadził badania dotyczące wpływu terapii masażem na wybrane aspekty sprawności poznawczej…

"W świetle różnorodnych koncepcji dotyczących procesów uczenia interesująca wydaje się koncepcja miejscowo-hormonalnego i odruchowo-nerwowego działania masażu leczniczego, w myśl których możliwe są przepływy bodźca czuciowego lub dośrodkowo- wegetatywnego" – wyjaśnia dr Pędziwiatr.

Rozwinięciem tych koncepcji jest hipoteza dotyczącą miejscowego oddziaływania masażu bezpośrednio na tkankę skórną, a pośrednio na krążenie.

Oddziaływanie miejscowe masażu na krążenie jest związane wtórnie z działaniem na całe krążenie. Można więc przypuszczać, że masaż może oddziaływać na wiele funkcji ciała, uważa badacz.

"Można również postawić hipotezę, że masaż medyczny mięśni górnej części tułowia i odcinka szyjnego kręgosłupa poprzez zmianę warunków dopływu krwi do czaszki oraz zmianę napięcia mięsni tego odcinka kręgosłupa może wpływać stymulująco na procesy fizjologiczne w mózgu, a wtórnie także na procesy poznawcze – podkreśla naukowiec. – Jednak problem wpływu masażu na organizm ludzki jest dotąd mało poznany."

Dr Pędziwatr przeprowadził badania skutków masażu w aspekcie funkcji poznawczych. W badaniach wzięło udział 46 kobiet w wieku 23 – 63 lata. Do oceny zmian poznawczych zastosowano odpowiednie narzędzia psychologiczne. W grupie badanej masaże były stosowane przez 8 tygodni, 2 razy w tygodniu po 30 minut.

"Zastosowane techniki masażu obejmowały głaskania powierzchniowego i głębokiego oraz rozcierania. Masażem były objęte mięśnie obręczy barkowej i grzbietu symetrycznie po obu stronach" – wyjaśnia naukowiec.

W wyniku zastosowanej terapii masażem uzyskano zmiany w parametrach dotyczących procesów uczenia się i pamięci. Nadal jednak otwarte zostaje pytanie dotyczące jakości uzyskanych zmian oraz mechanizmów ich kształtowania. MWE
 

źródło:

PAP – Nauka w Polsce
 

autor:

bsz


Udostępnij

Komentarze

komentarze